Οι ψηφιακοί νομάδες (digital nomads) είναι μια νέα παγκόσμια τάση στον Τουρισμό που πήρε ώθηση μετά την εκδήλωση της πανδημίας. Αυτοί λοιπόν που μπορούν να εργάζονται μακριά από την έδρα της εταιρείας τους μπορούν να είναι υπάλληλοι και στελέχη μιας επιχείρησης ή και αυτοαπασχολούμενοι. Υπολογίζεται ότι έως το 2035 οι ψηφιακά εργαζόμενοι θα ανέρθουν σε 1 δισεκατομμύριο ενώ πριν την πανδημία ήταν μόλις 4 εκατομμύρια. Στο άμεσο μέλλον πιστεύω ότι θα υπάρχουν ολόκληρα τμήματα εταιρειών που θα εργάζονται από απόσταση.
Τα οικονομικά οφέλη είναι πολλά. Οι εργαζόμενοι αυτοί δεν παίρνουν δουλειές από εμάς. Αντίθετα έρχονται σε μια περιοχή, νοικιάζουν σπίτι, καταναλώνουν αγαθά και υπηρεσίες, συνήθως μένουν για όλο το χρόνο, και είναι κυρίως άνθρωποι μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων.
Οι ψηφιακοί νομάδες συντελούν σε ένα 12μηνο θεματικό τουρισμό που αυτόματα σημαίνει ότι καταργείται η εποχικότητα και προσελκύονται υψηλά εισοδήματα.
Για την επιλογή ενός προορισμού αξιολογούνται δεκάδες κριτήρια όπως: Πρόσβαση (αεροδρόμια, λιμάνι, αυτοκινητόδρομοι), το σύστημα υγείας, υψηλού κύρους εκπαιδευτικά ιδρύματα, παροχή υψηλού επιπέδου ψηφιακών υποδομών, φυσικές ομορφιές και διασκέδαση, κόστος διαβίωσης και ο δείκτης ευτυχίας (η Ελλάδα βρίσκεται στην 77η θέση στην παγκόσμια κατάταξη του 2020. Η κατάταξη λαμβάνει υπ’ όψιν την υγιή ζωή, το ασφαλές περιβάλλον, τη ρύπανση, την ύπαρξη κοινωνικών δικτύων υποστήριξης, την ελευθερία επιλογών, την κοινωνική εμπιστοσύνη και την αντίληψη για την τιμιότητα της κυβέρνησης, μεταξύ άλλων).
Απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες και πολιτικές τόσο της κεντρικής κυβέρνησης όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης προκειμένου να υλοποιηθεί ένα αναπτυξιακό όραμα με χρήση όλων των εργαλείων της σύγχρονης τεχνολογίας.
Οργανωμένες κινήσεις όπως η επικοινωνία και συνεργασία με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού (κυρίως της βόρειας Ευρώπης) των οποίων οι εργαζόμενοι είναι κατά κύριο λόγο ψηφιακοί νομάδες, η προβολή και προώθηση του τόπου μας προς αυτό τον σκοπό, η συνεργασία και ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών με άλλες περιοχές και πόλεις του εξωτερικού που προσανατολίζονται σε αυτό το κοινό είναι μόνο μερικές από τις πρωτοβουλίες που πρέπει να υιοθετήσουμε στο άμεσο μέλλον.
Ο ανταγωνισμός, εντός της χώρας μας, για την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων θα είναι σίγουρα μεγάλος. Ήδη, πρώτη από όλους, η Περιφέρεια Κρήτης έχει προχωρήσει στην στρατηγική επιλογή να προβληθεί ως ιδανικός προορισμός για την κατηγορία αυτή των επαγγελματιών μέσω στοχευμένων δράσεων αλλά και τη δημιουργία σχετικής ψηφιακής πλατφόρμας για την προσέλκυση των ανθρώπων που επιλέγουν να εργαστούν από απόσταση. Στην ίδια αναζήτηση έχει μπει και η Ρόδος λαμβάνοντας τα μηνύματα της νέας παγκόσμιας τάσης.
Κατά συνέπεια, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, που τόσο έχει πληγεί κατά το παρελθόν από τις παγκόσμιες οικονομικές μεταβολές, θα πρέπει αυτή τη φορά να δράσει διαφορετικά, και αντιλαμβανόμενη τις διεθνείς τάσεις να βρεθεί στους πρώτους προορισμούς που θα διαμορφώσουν εκείνο το περιβάλλον που θα είναι κατάλληλο για την προσέλκυση αυτής της νέας κατηγορίας εργαζομένων. Οφείλουμε να δράσουμε επειγόντως, με σχέδιο, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, για να εισάγουμε τον τόπο μας στη νέα «βιομηχανική εποχή» που είναι προ των πυλών.
Ολυμπία Λόη
Αρχιτέκτονας – μηχανικός, αναπληρώτρια Γραμματέας Τουρισμού του Κινήματος Αλλαγής.
Δείτε στο video το παράδειγμα του Ντουμπρόβνικ.
Με την παροχή δωρεάν διαμονής για ένα μήνα, μετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος DNiR, μέσω του οποίου το Ντουμπρόβνικ θέλει να προσαρμόσει την τουριστική στρατηγική του στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η πανδημία.
Columnize item sample content