Συνέντευξη στην εφημερίδα Πολιτεία

ΑΠΟΥΣΑ Η ΠΑΤΡΑ απ’ την μεγάλη αγορά των σκαφών αναψυχής

Aφορμή για τη συζήτηση μας ήταν η παρουσία της στο 7ο Mediterranean Yacht Show που φιλοξενήθηκε προ ημερών στο Ναύπλιο. Η Ολυμπία Λόη, υποψήφια βουλευτής Αχαΐας με το Κίνημα Αλλαγής-ΠΑΣΟΚ, βρέθηκε εκεί ως αναπληρώτρια Τομεάρχης Τουρισμού, εκπροσωπώντας το κόμμα της.Το δε Mediterranean Yacht Show είναι ένας σημαντικός σταθμός στην ατζέντα του yachting. Διοργανώθηκε από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Θαλάσσιου Τουρισμού, με την υποστήριξη του Δήμου Ναυπλιέων και φέτος, σύμφωνα με τον πρόεδρό του Συνδέσμου Μιχ. Σκουλικίδη, συμμετείχαν 100 περίπου σκάφη αναψυχής καθιστώντας την έκθεση ίσως τη μεγαλύτερη του είδους στην Ευρώπη.

Ερ. Ποιο μπορεί να είναι το όφελος για την ελληνική οικονομία από την ανάπτυξη της αγοράς σκαφών αναψυχής;
Απ. Σε μια χρονιά που ο ελληνικός τουρισμός αλλάζει πλεύση, η χώρα μας βρίσκεται σε ανοδικό τουριστικό κύμα. Όσον αφορά στο γιώτινγκ υπάρχουν χιλιάδες σκάφη που ελλιμενίζονται στη δυτική Μεσόγειο και η Ελλάδα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στον κόσμο για τα σκάφη αναψυχής. Και οι λόγοι είναι, θεωρώ, αυτονόητοι. Όμως αυτή η τεράστια ευκαιρία για την ελληνική οικονομία χάνεται αφού κερδίζουν έδαφος χώρες όπως η Κροατία, η Τουρκία και η Ιταλία. Μιλάμε για έναν κύκλο εργασιών που στην Ευρωπαϊκή Ένωση ξεπερνά τα 200 δισ.ευρώ ετησίως σε επίπεδα προ πανδημίας.

Ερ. Ποια είναι τα βασικά προβλήματα;
Απ. Το γεγονός ότι η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία μεταξύ 16 χωρών σύμφωνα με τον αριθμό θέσεων ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής δεν μας τιμά καθόλου. Παρόλο που πολλοί τουριστικοί λιμένες έχουν χωροθετηθεί, αυτοί δεν είναι ουσιαστικά υπαρκτοί. Αυτό, όμως, δεν είναι το μόνο μας πρόβλημα αφού στην πράξη οι αρμοδιότητες που αφορούν τους τουριστικούς λιμένες κατακερματίζονται σε διάφορα κέντρα λήψης αποφάσεων (υπουργείο, Τοπική Αυτοδιοίκηση,φορείς διαχείρισης τουριστικών λιμένων, κ.α.).

Προς το παρόν, η Πάτρα μπορεί να ατενίζει τις Μαρίνες άλλων Δήμων της Ελλάδας και του εξωτερικού που έχουν καταφέρει να γίνουν τουριστικοί προορισμοί.

Ερ. Τι συμβαίνει, όμως, σε άλλες χώρες με τα δικά μας χαρακτηριστικά;
Απ. Άλλες χώρες σχεδιάζουν πιο αποτελεσματικές πολιτικές για το γιώτινγκ. Η περίπτωση της Κροατίας έχει πολύ ενδιαφέρον. Κατ’ αρχάς επέλεξαν περιοχές που ήταν υποβαθμισμένες για διάφορους λόγους και η οικονομία τους ήταν σε καθίζηση, όπως για παράδειγμα πρώην βιομηχανικές περιοχές, με στόχο να τις βάλουν σε τροχιά ανάπτυξης. Ταυτόχρονα υιοθέτησαν πιο αποδοτικά συστήματα διοίκησης. Έτσι σήμερα η Κροατία έχει αφενός οικονομικά οφέλη που αγγίζουν ετησίως αρκετά εκατομμύρια ευρώ και αφετέρου έχει δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Συμπέρασμα: υπάρχουν καλές πρακτικές που απλά θα πρέπει να τις εφαρμόσουμε, αν θέλουμε μέσα στην επόμενη δεκαετία να έχουμε σημαντικά έσοδα και νέες θέσεις εργασίας. Το κλειδί είναι σχέδιο και συνεργασία μεταξύ των φορέων.

Ερ. Η Αχαΐα ποια θέση έχει σ’ αυτή τη μεγάλη αγορά;
Απ. Γεωγραφικά η Πάτρα βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο στη Μεσόγειο. Η υπάρχουσα Μαρίνα της Πάτρας δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες που απαιτεί ο θαλάσσιος τουρισμός σήμερα. Το παλιό λιμάνι μένει ανεκμετάλλευτο αφού, παρά την δυνατότητα υποδοχής περιορισμένου αριθμού μεγάλων ιδιωτικών σκαφών αναψυχής, δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες εξυπηρέτησης ώστε η πόλη να αποκομίσει όλα τα δυνατά οφέλη προσελκύοντας νέους επισκέπτες. Και εκτοξεύοντας, έτσι, την εικόνα του θαλασσίου μετώπου συνολικά. Το πρόσφατο ‘μη αποτέλεσμα’ του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το θαλάσσιο μέτωπο, κατά τη γνώμη μου, είναι ακόμα ένα μεγάλο πλήγμα για την πόλη μας. Προς το παρόν, η Πάτρα μπορεί να ατενίζει τις Μαρίνες άλλων Δήμων της Ελλάδας και του εξωτερικού που έχουν καταφέρει να γίνουν τουριστικοί προορισμοί.

Related Posts